Subject: Võru tn 156, Tartu linn ja Ropka tn 1, Tartu linn Päästeameti kooskõlastused
From: "Andree Laas" <[email-masked]>
To: "Almar Nuuma" <[email-masked]>, "Margo Lempu" <[email-masked]>, <[email-masked]>,Päästeamet <[email-masked]>
Cc: "Andrus Viru" <[email-masked]>, "Preet Russak" <[email-masked]>, <[email-masked]>
Date: Thu, 15 Aug 2024 14:44:20 +0300

TÄHELEPANU! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu 
saatja korral palume linke ja faile mitte avada!

Tere

Palume kirjale kiiret tagasisidet.

Kirjutame Võru tn 156, Tartu linn ehitusteatise menetluse (nr. 
2411201/05508) asjus. Ehitusteatis käsitleb Võru tn 156 fassaadi 
renoveerimist/soojustamist. Menetluse käigus Päästeameti poolt tehtud 
märkuste abil tuvastasime, et Võru 156 naaberhoone on mõne aasta taguse 
rekonstrueerimise käigus ehitanud osa hoonest kahe hoone vahelise 
tuleohutuskuja (8m) sisse ja sealjuures ei ole korrektselt lahendanud antud 
hoone osa piirdeid tuletõkkekonstruktsioonidena. Selle tõttu keeldub hetkel 
Päästeamet Võru tn 156 fassaadi renoveerimisprojektile kooskõlastust 
andmast.

Antud probleemiga seoses oleme käinud Päästeametis konsultatsioonil kaks 
korda. Esimene kord Margo Lempu enda EHRis menetluse märkuste all esitatud 
kutsel 5.06.24. Sellel kohtumisel saime inspektorilt info, et tänase määruse 
järgi oleks vaja kooskõlastuse saamiseks projekteerida EI-120 tuletõkkesein 
(või analüütilise tõendamisega üritada kooskõlastada madalama nõudega 
lahendus). Kohtumisel vaatasime koos inspektoriga ka Ropka tn 1 menetluste 
märkusi ja kooskõlastusi, kust oli näha, et Päästeamet oli kooskõlastanud 
Ropka 1 projekti ehitusteatise, muudatusprojekti ehitusteatise. Sealjuures 
polnud nende kõigi menetluste käigus avastatud, et Ropka tn 1 projektis on 
esitatud valeväiteid Võru tn 156 hoonega tuleohutuskuja täitmise kohta. 
Kasutusloa teatise vaates nähtus, et Päästeamet oli mitmele taotluse 
versioonile teinud märkusi, kuid Päästeameti poolset kooskõlastust seal 
menetluse vaates ei olnud. Samas EHRis nähtub justkui oleks kastutusteatis 
versioon nr 7 (v7) registrisse kantud.
Sellel kohtumisel tegi inspektor ettepaneku teha linna päring, mis alusel on 
kasutusluba väljastatud, kui ei ole Päästeameti kooskõlastust.

Päringu linna tegime 11.06.24 ja vastuse saime 05.07.24:

Ropka tn 1 abihoone ümberehitamiseks ja laiendamiseks kahe korteriga elamuks 
on 11.12.2017
registreeritud ehitusteatis nr 1711201/12158, mille on päästeamet 
(Maarja-Liis Laprik näol)
kooskõlastanud tingimustega esimesel versioonil 21.07.2017: "Tule leviku 
tõkestamine
naaberhoonete suhtes peab olema tagatud ka hoone 2. korrusel, sh rõdu ja 
avatäidete osas, mis
jäävad naaberhoonele lähemale kui 8 meetrit. Kooskõlastatud Päästeameti 
Lõuna
päästekeskusega. Kooskõlastuse nr H-MLL/251, 21.07.2017."
Ropka tn 1 ehitusprojekti muudatused abihoone ümberehitamisel kahe korteriga 
elamuks uue
ehitusteatisega nr 1911201/23002 on registreeritud 13.11.2019. Päästeamet 
(Maarja-Liis Laprik
näol) on kooskõlastanud projekti teisel korral 31.10.2019. Esimesel 
versioonil esitas järgneva
märkuse: "Esitatud ehitusprojektil puudub korrektne tuleohutuse osa. 
Ehitusprojekti tuleohutuse
osa koostamisel lähtuda majandus- ja taristuministri 17.07.2015 määrus nr 97 
Nõuded
ehitusprojektile § 22 toodud loetelust. Kui Päästeametile esitatakse 
kooskõlastamiseks esialgse
ehitusprojekti muudatusprojekt, millega esialgset tuleohutuse osa ei 
muudeta, tuleb
muudatusprojektis siiski kajastada esialgne tuleohutuse osa, mis on 
Päästeameti poolt
kooskõlastatud."
Ropka tn 1 ehitise ümberehitamiseks on 06.07.2020 läbi ehitisregistri 
esitatud kasutusteatis nr
1911301/14530, mille Päästeameti Lõuna päästekeskus (Erki Remmelkoor näol) 
on
kooskõlastanud kolmandal versioonil 11.02.2020. Eelmiste versioonide 
märkused olid järgmised.
/---/
5. Tõendada tuleleviku takistamine katuse räästakasti või räästakastist 
kõrvalhoonele. Alus: SIM
03.03.2017 määrus nr 17 § 22 lg1 ja 2. Tule levimist teisele ehitisele peab 
vältima nõnda, et oleks
tagatud inimese elu ja tervise, vara ja keskkonna ohutus. Hoonetevaheline 
kuja peab olema
vähemalt kaheksa meetrit. Kui hoonetevaheline kuja on vähem kui kaheksa 
meetrit, piiratakse tule
levikut ehituslike abinõudega
/---/

Kuna Päästeameti poolt olid linna sõnul kooskõlastused antud, siis ei olnud 
neil põhjust lubasid mitte väljastada.

Seejärel käisime uuesti Margo Lempu vastuvõtul 10.07.24.
Vaatasime veelkord koos üle kõrvalmaja kohta Ehitusregistrist leitavad 
projektid ja seletuskirjad. Hr Lempu nõustus, et antud juhul on naaberhoone 
projektis esitatud valeandmed ja projekti tuleohtusosa ei vasta nõuetele. 
Margo Lempu soovitas pöörduda kasutusloa väljastaja (ehk Tartu 
Linnavalitsuse) poole ja paluda neil algatada kontrollmenetlus kasutusloa 
osas. Selle menetluse käigus on ka Päästeametil võimalus anda omapoolne 
ametlik hinnang esitatud andmetele.

12.07.24 saatsime uue päringu linnavalitsusele, et uurida kontrollmenetluse 
algatamise võimalusi. Kirjeldasime kirjas probleemi sisu ja uurisime, kas ja 
kuidas on võimalik kontrollmenetluse algatamine Ropka tn 1 kasutusloa osas. 
Vaadates sarnaseid avalikke kohtulahendeid, siis ehitusloa/-teatise 
tühistamine ei ole Riigikohtu hinnangul võimalik, kui kasutusluba on juba 
väljastatud. Kasutusloa puhul peaks seda aga olema võimalik teha ja seda 
peaks saama teha lisaks kohtule ka loa väljastanud asutus (Tartu 
Linnavalitsus) kontrollmenetluse käigus. Samuti on Päästeameti sõnul 
võimalik neil kontrollmenetluse avamisel teha täiendavaid 
märkusi/ettekirjutusi.

Linnavalitsuse vastus saabus 13.08.24:
/---/
Anname teada, et ehitusseadustikuga ei ole kehtestatud seaduslikku alust 
kasutusteatise kehtetuks
tunnistamiseks. Ehitusseadustiku seletuskirja kohaselt ei välista pädeva 
asutuse poolt teostatavaid
hilisemaid kontrolle või järelevalvet ehitise nõuetele vastavuse osas peale 
kasutusteatise
teavitatuks lugemist. Järelevalvet teostaval asutusel on võimalik igal ajal, 
lähtudes
korrakaitseseadusest tulenevatest alustest kontrollida ehitise või ehitamise 
nõuetele vastavust ning
ka ehitise kasutamisele ja korrashoiule esitatavaid nõudeid. 
Ehitusseadustiku § 130 lõike 10 alusel
teostab riiklikku järelevalvet ehitise tuleohutusnõuete täitmise üle 
Päästeamet. Seega on
Päästeametil, kui järelevalvet teostaval asutusel, võimalik igal ajal, 
lähtudes korrakaitseseadusest
tulenevatest alustest kontrollida ehitise tuleohutusnõuetele vastavust.
/---/

14.08.24 suhtles Võru tn 156 esindaja Tartu Linnavalitsuse arhitektuuri ja 
ehituse osakonna juhataja Merlin Ojaga, kelle sõnul on antud probleemi 
lahendamine Päästeameti ülesanne. Päästeamet saab ainukesena seda olukorda 
lahendada (teostada järelvalvet, teha ettekirjutus) ning ei tohiks 
sealjuures takistada Võru 156 ehitusloa väljaandmist, vaid peavad ise Ropka 
1-ga asjad korda ajama, kuna nemad on kinnitanud nii ehitusloal kui 
kasutusloal Ropka 1 nõuetele vastavust ning nüüd on ilmnenud asjaolud, et 
Ropka 1 on tegelikult esitanud valeandmeid, mille tulemusel ei saa Võru 156 
ehitusteatisele Päästeameti kooskõlastust.

Arvestades asjaoluga, et Võru tn 156 ühistu ei ole ise halvendanud nende 
majast tulenevat potensiaalset tuleleviku ohtu, vaid seda on teinud 
naaberhoone Ropka tn 1, siis tekib küsimus, miks Päästeamet keeldub 
väljastamast kooskõlastust Võru tn 156 fassaadi renoveerimise projektile, 
kui sellega ei kaasne juba hetkel olemasoleva ohu suurenemist?
Antud olukorda hinnates ja erinevate asjatundjatega konsulteerides oleme 
seisukohal, et Päästeametil ei ole mingit alust/põhjust takistada Võru 156 
ehitusteatise taotluse kooskõlastamist. Samuti saab Päästeamet ehitusloa 
kinnitada reservatsiooniga, et nad ise tegelevad edasi Ropka 1 probleemi 
lahendamisega, mis on seadusest (Ehitusseadustiku § 130 lõige 10) 
Päästeameti ülesanne. Võru tn 156 fassaadi renoveerimise takistamine 
probleemi lahendamiseni ei ole põhjendatud.

Palume kiiret tagasisidet meie kirjale, kuna ühistu soov on võimalikult 
kiiresti alustada ehitusega, et enne talve saada maja soojustatud.

Kuubik Projekt OÜ

Kontakt:
Preet Russak
522 9046